Sunday 8 July 2018

Apa Beza Autocad dan 3ds-Max??


1) AUTOCAD
AutoCAD adalah perisian komputer CAD untuk menggambar 2 dimensi dan 3 dimensi yang dikeluarkan oleh Autodesk. Pelbagai produk AutoCAD, secara keseluruhan, adalah software CAD yang paling banyak digunakan di dunia.


AutoCAD digunakan oleh Jurutera sivil, land surveyor, developers, arkitek, jurutera mesin, pereka hiasan dalaman dan lain-lain.
Berikut ini beberapa kelebihan AutoCAD:
++ Visual yang dihasilkan mempunyai kualiti jauh lebih baik dibanding dengan hasil dengan lukisan tangan secara manual kerana lukisan yang dihasilkan lebih kemas dan tepat.

++ Lukisan yang dihasilkan mempunyai tahap ketepatan yang tinggi kerana AutoCAD mempunyai tahap ketepatan sehingga tiga belas digit sehingga lukisan lebih sempurna dan tepat ukurannya.

++ Bidang gambar kerja AutoCAD tidak terhad sehingga membolehkan untuk membuat gambar dengan ukuran yang sangat luas dan kompleks, tetapi dalam pencetakannya mungkin agak terhad dan dipilih kepada bahagian tertentu saja.

++ Skala lukisan yang dihasilkan fleksibel kerana dapat mencetak lukisan rekabentuk yang dihasilkan dengan jenis skala yang sangat variatif.

++ Lukisan visual yang dihasilkan boleh disimpan dengan cara yang sangat mudah, dimana hasil penyimpanan lukisan tersebut boleh diakses dengan software lain serta dipublikasikan untuk kerja apabila diperlukan.

2) 3DS-MAX

3D Studio Max (kadangkala disebut 3ds Max atau hanya MAX) adalah sebuah perisian komputer grafik vektor 3-dimensi dan animasi, ditulis oleh Autodesk Media & Entertainment (dulunya dikenal sebagai Discreet and Kinetix. Perisian ini dikembangkan dari pendahulunya 3D Studio fo DOS, tetapi untuk platform Win32. Kinetix kemudian bergabung dengan Autodesk, Discreet Logic. Versi terbaru 3Ds Max pada ketika ini adalah 3ds-Max 2019.
.
.
Berikut ini beberapa kelebihan 3Ds Max:
++ Mampu membuat objek Visual secara 3 dimensi dan bentuk dapat diubah mengikut kesesuaian pengguna.

++ Mampu memberikan kesan material yang realistik seperti material kayu, batuan, dan tanah.

++Mampu memberikan tekstur khususnya pada peringkat akhir penghasilan 3d produk seperti kesan cahaya dan bayang, kesan atmosfera dan lain-lain lagi.






No comments:

Post a Comment

APA ITU RUMAH BUNGALOW/SESEBUAH/BERASINGAN?

Banglo adalah sejenis rumah yang didirikan di atas sebidang tanah yang tidak bersambung dengan rumah lain. KEPERLUAN FORMAT PELAN 1. Disedia...